روغن موتور روغن موتور .

روغن موتور

نشانه آب و روغن قاطي كردن

آب روغن قاطي كردن خودرو يا در واقع قاطي شدن آب و روغن به اين معناست كه روغن وارد چرخه ي آب موتور مي شود. اين وضعيت غالبا به واشر سرسيلندر مربوط مي شود و با گرم شدن غيرنرمال موتور همراه خواهد بود.

آب روغن قاطي كردن ماشين مشاهده روغن در آب رادياتور

علائم و نشانه هاي آب روغن قاطي كردن ماشين و روش هاي پيشگيري از مشاهده روغن در آب رادياتور

واشر سرسيلندر چيست؟

لينك خريد روغن شل: https://exirgroup.com/shell-oil/

واشر سرسيلندر همان قطعه اي ست كه بين سيلندرها و سرسيلندرها جاي گرفته و در حقيقت نقش اتصال دهنده را دارد. اين قطعه آلياژي از فولاد، مس و پنبه ي نسوز مي باشد. اين واشرها بين چرخه ي روغن و آب و سيستم احتراق موتور يك مرز مشخص و حفاظت شده به وجود مي آورند.

با اين حساب در صورتي كه واشر سرسيلندر هر مشكلي داشته باشد، روغن مي تواند از كانال خود نشتي داشته و وارد چرخه ي آب موتور شود.

آب روغن قاطي كردن ماشين و سوختن واشر سرسيلندر

آب روغن قاطي كردن ماشين و ارتباط مستقيم آن با سوختن واشر سرسيلندر

چرا واشر سرسيلندر سوخته يا خراب مي شود؟

حالا به شرايطي در يك قدمي آب روغن قاطي كردن مي رويم؛ يعني زماني كه واشر سرسيلندر سوخته و يا به هر دليل عملكرد خود را به درستي انجام نمي دهد. اين اتفاق مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد كه با پيشگيري از هر يك از آن ها، مي توانيد جلوي سوختن واشر سرسيلندر را گرفته و از آب روغن قاطي كردن ماشين و عواقب آن جلوگيري نماييد.

عوامل سوختن واشر سرسيلندر

درست كار نكردن فن خودرو

فن خودرو عملكرد ساده اي دارد و اصلا قرار نيست كار پيچيده اي انجام دهد. اما همين عملكرد ساده ي خنك كردن خودرو در صورتي كه به درستي انجام نشود، موجب بالا رفتن دماي موتور شده و ممكن است جوش آورده و ماجراهاي غم انگيز بعدي رخ دهند.

نقش مكانيك

اگر به هر دليلي سرسيلندر و سيلندر خودروي شما مورد تعمير قرار گرفته باشد، ممكن است تعميركار از روي كم دقتي واشر را به درستي جاي نداده و يا محكم نكرده باشد. دقت داشته باشيد كه نحوه ي صحيح قرار دادن واشر سرسيلندر به شكلي ست كه بخش مسي آن بايد رو به پايين باشد.

به همين دليل است كه هميشه توصيه مي كنيم از تعميركار خودروي حرفه اي براي كوچكترين نيازهاي وسيله نقليه خود بهره مند شويد!

واشر سرسيلندر و آب روغن قاطي كردن خودرو

نقش مكانيك ماهر در پيشگيري از آب روغن قاطي كردن ماشين

جوش آوردن موتور خودرو

موتور خودرو به دلايل متعددي جوش مي آورد كه از اصلي ترين آن ها كم شدن آب رادياتور و نشتي آب از موتور مي باشد. به علاوه اگر در فصل گرما ضد يخ را از قلم انداخته و از آن استفاده نكرده باشيد، خطر جوش آوردن در آفتاب داغ را با ريسك بالا پذيرفته ايد.

پايان طول عمر واشر سرسيلندر

توجه داشته باشيد كه به جز عوامل بيروني و فني بالا، بايد اين را بپذيريم كه هر قطعه اي طول عمر مشخصي دارد. به همين دليل با پايان طول عمر واشر سرسيلندر نيز اين قطعه عملكرد درستي نخواهد داشت و بايد حتما در سرويس هاي دوره اي ماشين خود، به اين موضوع دقت داشته باشيد.

با در نظر گرفتن عوامل بالا و جلوگيري از آن ها، مي توانيد از آب روغن قاطي كردن ماشين خود، پيشگيري درستي به عمل بياوريد.

اما نشانه هاي آب روغن قاطي كردن و يا از كار افتادن سرسيلندر كدام هستند؟ يعني چطور بفهميم كه ماشين به اين وضعيت دچار شده است؟

نشانه هاي آب روغن قاطي كردن

اصلي ترين نشانه ي آب روغن قاطي كردن ماشين، اين است كه شما داخل مخزن رادياتور خود، روغن مشاهده خواهيد كرد.

آب روغن قاطي كردن ماشين و علائم و نشانه هاي آن

نشانه ها و علائم آب روغن قاطي كردن ماشين | مشاهده ي روغن در مخزن رادياتور

دومين نشانه اين است كه علي رغم اين كه ماشين در حال كار كردن است، در رادياتور سرد مي باشد. (انتظار داريم كه حين كار كردن خودرو، در رادياتور داغ باشد.)

نشانه ديگر نيز مشاهده ي بخار آب در درب موتور مي باشد. به علاوه ممكن است شيلنگ هاي متصل به رادياتور را باد كرده ببينيد. در برخي مواقع هر چه صبح ها به خصوص در سرما استارت مي زنيد، خودروي شما روشن نشده و يا دير روشن مي شود. پس از روشن شدن نيز دود سفيد رنگي را از بخش موتور خارج مي گردد.

لينك خريد روغن بهران: https://exirgroup.com/behran-oil/

تذكر جدي: به ياد داشته باشيد كه با مشاهده ي چنين حالتي به هيچ وجه نبايد به حركت خود ادامه دهيد. زيرا در اين صورت صدمات پرهزينه تري بر خودروي خود و البته جيبتان تحميل كرده ايد.

نشانه‌هاي خرابي سرسيلندر

زمان

زمان، نشانه اصلي نيست اما همواه بايد آن را داشته باشيد. اگر خودرو شما صفر است و يا 2 تا 3 سال از توليد آن مي‌گذرد، احتمالا سر سيلندر آن مشكلي ندارد. هرچند اين حرف قطعي نيست و بايد به علائم ديگر توجه داشته باشيد.

عملكرد ضعيف موتور

از آنجا كه سرسيلندر نقش پررنگي را در موتور خودرو ايفا مي‌كند، خرابي آن تاثير زيادي بر روي عملكرد موتور خواهد داشت. اگر سرسيلندر خراب شود، در چرخه احتراق مشكل ايجاد خواهد شد و ممكن است هواي فشرده شده خارج شود.

نشت مايع خنك‌كننده

وظيفه سيستم خنك كننده و مايع آن، خنك كردن موتور و اجزاي آن از جمله سر سيلندر است. در نتيجه خرابي سرسيلندر مي‌تواند باعث نشت مايع خنك كننده بشود.

همانن روغن، تشخيص نشتي اين مايع از چند راه ممكن است. نخستين راه، مشاهده مايع خنك كننده و خروج آن است.

در خودروهاي مدرن علامت Check Engine Temperature هم نشانه خوبي است. يكي از علت‌هاي آن، نشت مايع خنك كننده از سر سيلندر خراب است.

سرسيلندر حاوي روغن است. اين روغن براي از بين بردن اصطكاك و نيز كاهش گرما استفاده مي‌شود. به همين دليل و با استفاده از مشاهده نشتي روغن به سادگي مي‌توانيد وجود خرابي را در آن تشخيص دهيد

تشخيص نشت روغن به اين صورت است كه اگر خودرو را براي مدتي در مكان مشخصي پارك كنيد، در زير آن روغن مشاهده مي‎‌كنيد. همچنين در خودروهاي مدرن، علامت Check Oil در صفحه آمپر كمكي براي تشخيص نشت روغن است.

عدم احتراق كامل

اين مورد هم دليلي مشابه مورد بالا دارد. سرسيلندر، فضاي بالاي سيلندر را مي‌بندد تا مخلوط هوا و سوخت را فشرده كرده و احتراق به بهترين شكل صورت بگيرد.

اگر سرسيلندر خراب شود، سيلندر در فشار مناسبي قرار نمي‌گيرد و اين به معناي فشرده سازي نامناسب هوا و سوخت است. به اين ترتيب احتراق به خوبي صورت نگرفته و عملكرد موتور دچار ضعف مي‌شود.

حتي در موارد بحراني، ممكن است احتراق به صورت كلي انجام نشود. در صورت عدم احتراق درست، حتي سوخت باقي مانده هم مي‌تواند آسيب‌هايي به موتور وارد كند.

به همين دليل در صورت مشاهده اين مشكل بهتر است آن را هرچه سريعتر برطرف كنيد تا هزينه‌هاي سنگين‌تري براي شما نداشته باشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۴۶:۰۹ توسط:فتانه موضوع: